måndag 17 november 2014

Macroner


Jag tände lite extra ljus för att få till det där lilla myset när man bakar.
Satte på en bok som jag lyssnar på  Hjorth Rosenfeldt, Det fördolda
och så var jag igång.

Denna dag skulle jag testa Macroner som jag hört ska vara lite svåra att få till. Sagt och gjort.
Iväg ner och handla och vad glömmer jag........ÄGG!!!! Hmmm tur att grannen hade några liggande (tack)
Sedan var det bara att börja, eftersom det var första gången jag gjorde macroner så följde jag receptet för att se hur det är tänkt att de ska smaka och var i konistensen.

Så dax att börja:
Smaken jag testade denna gång skulle vara nutella men eftersom det inte fanns i affären så fick det blir hasselnötskräm

Ingredienser

1,75 dl Mandelmjöl
2,5 dl Florsocker
2 msk kakao
2 st äggvitor
½ dl strösocker

Fyllningen:
Hasselnötskräm

Gör så här:

  1. Vispa äggvitor i en bunke
  2. I en annan bunke blandas mandelmjöl, florsocker, kakao blanda om.
  3. Vispa äggvitorna tills de kan vändas upp o ner utan att det ramlar ut. Tillsätt strösocker lite i taget under lätt omrörning.
  4. Blanda ihop lite i taget från de båda bunkrarna och vänd bara lätt samman det hela.
  5. Häll sedan i en spritspåse och tryck ut i 5 kr storlek runda klickar.
  6. Låt sedan vila minst en timme
  7. Sedan in i ugnen nedersta falsen i 130 grader varmluft i ca 15 min.
  8. Tag ut och låt svalna helt 
  9. Fyll hälften av macronerna med lite kräm och sätt på en annan macron.
  10. Färdigt bara att avnjuta.
Jag kommer vid nästa tillfälle att använda mig utav lite större lantägg och så kommer jag att ha ugnen på något svagare värme så att de inte reser sig fullt så mycket.



//Monica

Inga kommentarer: