onsdag 10 februari 2016

Grötbröds recept


Lovade ju er receptet på Grötbrödet som jag gjorde.
Här kommer det.

Vad man behöver till 2 bröd är:
  1. 3+3 dl vatten
  2. 1½ dl havregryn
  3. 50 g jäst
  4. ca 11 dl vetemjöl
  5. 2 dl surdeg
  6. 1 msk salt
  7. 1 msk brödkryddor använde jag.
Gör så här:

Jag kokte gröten på 3 dl vatten och havregryn och lät kallna.

Sedan ljumade jag vattnet till 37º så att jästen löstes upp.

Efter detta så tillsatte jag alla övriga ingredienser så som surdeg, salt, brödkryddor, gröten och mjölet.
 Knådade den och lät den jäsa i bunken i 60 min.

Efter det tog jag upp och delade degen i 2 delar och lade dem i mjölade flätade brödformar.
Lät jäsa igen i ytterligare 45 min.

Vände upp dem på smörad bakplåt och in i ugnen i ca 30 minuter i 225º


Ät och njut.

Monica

Inga kommentarer: