lördag 6 december 2014

Kumminbullar och fullmåne


Kvällen bjuder på fullmåne här i Dagstorp. Här fick jag vara snabb med att komma ut och föreviga detta. Dock hade jag inte mitt stativ här hemma men det gick hyfsat i alla fall.
Tänkte att jag skulle bjuda på receptet på min Kumminbullar här.

Kumminbullar 
24 st

100g smör
50 g jäst för söta degar
5 dl vatten 
½ dl sirap jag valde ljus
1 tsk salt
1 dl krossat bovete
1 dl sesamfrö
1 påse västerbottenost (den lilla)
1 msk mald kummin
13 dl mjöl (vetemjöl o rågmjöl)


  1. Smält smör och tillsätt vatten.
  2. Rör i alla ingredienser utom mjölet
  3. Rör sedan i mjölet och låt jäsa ca 30 min
  4. Ta upp degen och arbeta den smidigt och dela i två delar.
  5. Dela sedan var del i 12 delar och rulla ut och knyt.
  6. Jäs 30 min till
  7. pensla med ägg och strö över hel kummin och flingsalt.
  8. In i ugnen 250 grader i ca 10 min

Dessa är supergoda och en favorit för mig.

Här kommer lite fler bilder på fullmåne.




//Monica

Inga kommentarer: