fredag 5 december 2014

Valnötsbröd

Långledig och jag har en hel del att göra inför julen.

Så nu på morgonen har jag börjat med att sätta deg till valnötsbröd, passade även på att sätta surdegsgrund som jag ska ha en annan dag.

Jag utgick ifrån ett recept som jag hittade på nätet men har ändrat något lite på det.
Inte mycket alls utan bara lite ;)

Här kommer i alla fall receptet.
(Till 2 limpor)

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja
3 tsk salt
5 dl rågmjöl
9 dl manitoba cream mjöl
100 g valnötter
250 g kvarg

  1. Smula jästen i en bunke och tillsätt vatten som är 37 grader.
  2. Tillsätt sedan alla övriga ingredienser utom valnötterna.
  3. När du arbetat ihop degen så tillsätt valnötterna de ska inte med från början då färgar de av. Så jag väljer att tillsätta när jag arbetat degen.Degen ska för övrigt arbetas väl.
  4. Låt degen jäsa i 45 min och sätt sedan ugnen på 225 grader. Jag tar i varmluft och något lägre temperatur.
  5. Tag upp degen och dela den i 3 lika stora delar på mjölat bakbord.
  6. Rulla var det till ca 50 cm längder
  7. Fläta sedan dessa och dela sedan på mitten.
  8. Lägg sedan på bakplåt och jäs i ytterligare 30 min.
  9. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-35 min.
  10. Tag ut och låt svalna på galler.

Ät och njut!! Ett fint bröd som passar bra till julen och kompletterar Vörtbrödet fint.

//Monica

Inga kommentarer: