fredag 4 december 2015

Lite bakning och ett litet klick till idag.


Ibland så blir det bara så att man råkar trycka på den där köpknappen.
Har tittat på detta halsband ett tag nu och kunde inte låta detta trilla ur händerna på mig.
Så det sa klick, det blir en födelsedagspresent till mig själv.
Idag står det Finska pepparkakor på dags agendan. Ska baka lite sen när mannen kommer hem. Recept och bilder kommer i ett annat inlägg.
För igår så hade vi lite pyssel här hemma med bonus barnbarnet. 
Rättare sagt så var det morfar och M som skulle göra pepparkakshus.
Det gick riktigt bra, tyvärr så blev det inte några bilder därifrån. Hmmm missade det helt.

Men jag satte en deg till med Saffransknutar.
Receptet kommer här:

Saffransknutar med mandelmassa och russin.
ca 24 st

1 dl russin (blötlägg i vatten ca 1 tim)
1 tsk kardemumma
½ g saffran
1 dl strösocker
1 krm salt
2½ dl mjölk (standard)
25 g jäst
100 g rumstempererat smör
7-8 dl vetemjöl

Fyllning:
80 g smör
150 g riven mandelmassa

Garnering:
1 uppvispat ägg 
1 dl mandelspån

Gör så här:

  1. Blanda socker,salt, kardemumma och saffran.
  2. Värm mjölk till 37º o lös upp jästen. Tillsätt därefter kryddor.
  3. Klicka ner smöret och tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta degen i ca 5 min i maskin till en smidig deg.
  4. Låt jäsa 1 timme under bakduk.
  5. Ta upp degen och kavla ut till en stor rektangel.
  6. Bred på smör och riv över mandelmassa och strö över de avrrunna russinen.
  7. Vik en tredjedel av plattan upp till mitten. Vik sedan över den andra delen så att det blir 3 lager.
  8. Kavla därefter plattan något och skär sedan ca 24 st 2 cm breda längder. 
  9. Slå en knut på längden och lägg i bullfromar.
  10. Låt jäsa igen i ca 30 min. 
  11. Sätt ugnen på 225º
  12. Pensla över med ägg och strö över mandel. 
  13. Grädda i ca 10 minuter mitt i ugnen.
Sedan är det bara att njuta!
Detta var allt för just nu mer kommer sedan.

Monica




Inga kommentarer: