måndag 7 december 2015

Struvor

Minnen från förr när pappa gjorde struvor fick mig till att vilja ta upp den traditionen.
Hade för mig att jag hade ett struvjärn som jag fått efter mamma och pappa, men där hade jag fel. Eller så kom det bort.
Minns fortfarande då pappa gjorde struvor känns som igår.

Hade för mig att det skulle vara jobbigt och besvärligt men så var inte fallet.

Jag fick ju börja med att köpa mig ett nytt struvjärn.
Sedan var det bara att sätta igång.

Hittade mammas recept som jag vet funkade.
Det var ju detta recept som pappa alltid gick efter.

Struvor
ca 40 st

  • 2 ägg
  • 2 tsk socker
  • 1 knivsudd salt
  • 1½ dl vetemjöl
  • 1½ dl vatten  
Att fritera i hade jag 1 pak kokosfett 500g
och nej det tar inte smak.

Gör så här
Vispa ihop ägg och socker. tillsätt sedan mjöl, vatten och salt omväxlande.
Få upp kokosfettet i en temp på ca 180º

Värm struvjärnet

Doppa sedan i smeten till ungefär 2/3 delar av stjärnan på järnet.
Ner i kokosfettet

låt det ta lite färg. Det tar inte lång stund
Sedan doppar jag det i strösocker och lägger på galler för att svalna.

Ät och njut.

Monica




Inga kommentarer: