torsdag 12 februari 2009

Uppgift 3 Svart och vitt.


Jag har ju gått Digital bildbehandling på Jönköpinges Högskola. Det är Moderskeppet som ordnar denna kurs. Jag har nu lämnat in 3 utav 4 tentamen uppgifter.
Denna näst sista uppgift skulle handla om S/V.

Jag ville ha fram mycket kontraster i denna bild.
Började med att öppna 2 kurvlager som jag sedan ändrade
färgerna på himmeln i den ena och höbalen den andra.
För att förstärka ytterligare så öppnade jag hue/stauration och drog i reglagen för gult, blått och rött.
Detta för att verkligen få färgerna att ”poppa” fram.
Sedan nytt lager, denna gången S/V.
Här gjorde jag bara lite finjusteringar och färgade bilden i lite sepia.
Vinjettering runt kanten som jag drog ner opaciteten lite för att den inte skulle bli för stark.
Slog ihop lagerna och skärpte upp med smart sharpen.
Sparade för web.
Blev godkänd på denna uppgift också så nu är det bara sluttentamen kvar och den ska man då visa alla sina färdigheter i photoshop. Har börjat lite nätt med uppgiften men den lär ta lite tid kan jag säga.

Monica

8 kommentarer:

Ejris sa...

du får komma hit o fota pippisar=) missade steglitzen i dag..den flög när ajg öppnade dörren*mutter*

Härligt efterarbete på Hösnurren=)
kram

Chesney sa...

this one I do have to say I like the colored version better (although I like the black and white sky)! Nice work!

Veronica sa...

Så fint, gillar faktiskt den S/V bäst! Har frågat tidigare men du kanske har glömt, hur får man tag i en sådan plats och vad kostar det? Jag skulle verkligen behöva träna på redigering som du kanske vet =)

Maria Thorbjörnsson sa...

Det kommer att gå jättebra för dej-det e ja helt säker på

Olga T sa...

Är den här kursen på distans? Hur många poäng är den på och under vilken tid?

sinneskatten sa...

Hej!
Den kursen har jag varit och nosat på i ett par år, nu ska jag se till att söka den.
Din höbal är ett strå vassare i svart vitt.
Jag har bytt blogg verktyg så om du vill får du byta min länk på din sida.
jag höll på att få spader på blogg.se.
Kram

Della sa...

Jag tyckert att det blev väldigt bra, lite som i en dramatisk, äldre, svartvit film med en dramatisk himmel.
Vad tänker du välja för tema till dina tre bilder i slutuppgiften, undrar jag nyfiket?

DART sa...

I like them both...
I can't decide! : )